Markedsføring, der taler til alle sanserne

83% af al markedsføring appellerer udelukkende til øjnene. Men hvad med de andre fire sanser? Læs her, hvordan du inddrager alle sanserne og skaber oplevelser, dine kunder vil huske.

Vi mennesker har som bekendt fem sanser – syns-, høre-, føle-, lugte- og smagssansen – men i branding og markedsføring er det langt størstedelen af tiden kun synssansen, der tales til. Undersøgelser viser dog, at du ved at kombinere elementer, der taler til flere sanser, kan skabe en unik og uforglemmelig shoppingoplevelse.

Synssansen
Der findes et hav af forskellige visuelle virkemidler, du kan arbejde med, når du skal kommunikere dit budskab ud. Når det kommer til butiksindretning, viser undersøgelser, at forbrugerne foretrækker mere åbne planløsninger, hvor det er nemt at komme rundt og orientere sig. Derudover er det vigtigt med ordentlig belysning og attraktive displays, der tiltrækker kundernes opmærksomhed. Skiltning er ligeledes et vigtigt element, når du taler til synssansen, og skal bruges klogt.

Høresansen
Den musik, du spiller i din butik, har en betydelig, men diskret effekt på dine kunders adfærd. Uanset, hvem din målgruppe er, så sørg for at vælge noget musik, der ikke er for nichepræget. Musikkens hastighed kan være medbestemmende for, hvor lang tid en kunde bliver i din butik, ligesom det også er vigtigt at overveje, hvor høj musikken skal være.

Følesansen
Rent instinktivt har vi mennesker en lyst til at røre ved ting. Så sørg for, at dine kunder har mulighed for at røre, mærke og prøve dine produkter, og placer dem i øjenhøjde. Vælger du at skabe et miljø, der direkte opfordrer kunderne til at interagere med dine produkter, er der større sandsynlighed for, at de køber noget.

Lugtesansen
Dufte er et vigtigt værktøj og et helt område for sig selv inden for markedsføring. Sælger du fødevarer, er det vigtigt, at der dufter godt i din butik, så dine kunder bliver fristede til at købe. Det er selvfølgelig nemt, hvis du har et bageri, men også i supermarkeder er det vigtigt, at der dufter behageligt og friskt. Vores lugtesans hænger direkte sammen med det system i vores hjerner, der styrer både følelser og hukommelse, hvilket er to faktorer, der spiller en stor rolle, når vi som forbrugere træffer et valg mellem to brands.

Smagssansen
At bruge smagssansen i forbindelse med at sælge dine produkter kan være ret effektfuld, særligt hvis du sælger fødevarer. At give dine kunder muligheden for at smage, før de køber, er det samme som, at de i tøjbutikker prøver tøjet på, hvilket jo er helt normalt. En gratis smagsprøve kan give forbrugerne et indblik i dine produkter og virker desuden på et mere ubevidst plan. Vi mennesker har nemlig et stærkt instinkt kaldet reciprocitet, som betyder, at modtager vi noget af nogen, føler vi os forpligtede til at give noget igen. Så ved at uddele en smagsprøve er der altså større sandsynlighed for, at din kunde køber noget af dig. Sælger du ikke fødevarer, så overvej at tilbyde drikkevarer eller en lille snack til dine kunder.

Skriv en kommentar

Navigate