Inspirationstur til Berlin II: Teknologi

Teknologi er alle vegne. Se her tre eksempler på, hvordan teknologi kan bruges smart i indretningen, fra vores inspirationstur til Berlin.

Det er vigtigt for os, at vi hele tiden har fingeren på pulsen, derfor har vi netop været i Berlin på Retail Tour med Retail Institute Scandinavia for at suge inspiration til os i byens mange inspirerende butikker og koncepter.

Over de næste par uger bringer vi billeder og beskrivelser af koncepter, som vi fandt ekstra inspirerende. I dette andet indlæg handler det om interaktivitet og teknologi i butikkerne, som på forskellige måder i indretningen bruges til at inddrage forbrugerne.

Læs det første indlæg om Minimalisme her.

Cyberobics
Cyberobics er et koncept, der kombinerer det traditionelle træningscenter, som vi kender det, med teknologi og en form for virtual reality. Cyberobics samarbejder med kendte trænere og fitnessguruer, som optages mens de træner på mere eller mindre eksotiske lokationer.

Når du tager til træning i et Cyberobics center træner du således foran en stor skærm, hvor filmen med den kendte træner vises. Ideen er, at du forlader din almindelige hverdag og træder ind i en virtuel verden, hvor du kan ‘rejse’ til flotte og inspirerende steder i verden for at træne.

Centeret i Berlin er konceptets flagskib, og her er bestemt ikke sparet på teknologiske effekter. For at komme til træningsområdet på 1. sal træder du ind i en stor elevator med skærme på alle vægge, hvor en film giver en introduktion til Cyberobics-universet. På 1. sal bliver du mødt af en væg, der består af én stor, kurvet skærm, som viser klip fra de forskellige trænere og destinationer. Derudover kan du, hvis du står bestemte steder, styre dele af skærmen med dine hænder og prøve kræfter med nogle af trænernes øvelser.


Nike Store
I Nikes flagskibsbutik i Berlin indgår skærme som en naturlig del af indretningen og med forskellige funktioner rundt om i butikken.

I butikkens skoområde findes en station med fire skærme, hvor forbrugerne kan se brandets forskellige skomodeller. Derudover kan forbrugerne prøve modeller og størrelser fysisk og derefter customize skoene online i butikken og få dem leveret derhjemme.

Derudover bruges mindre skærme andre steder i butikken til at fortælle om varerne og sportsstoffets tilblivelse og opbygning, ligesom store skærme skaber sportsstemning og understreger Nikes brand.


Audi City
Hos Audi City i Berlin, som er Audis bykoncept midt på shoppinggaden Kurfürstendamm, er teknologi  ligeledes en vigtig del af indretningen.

I butikken står kun beskedne fire biler udstillet, men på trods af det, sælger butikken biler i stor stil. Audi oplever nemlig, at de fleste forbrugere, der kommer i butikken allerede har et indgående kendskab til bilerne. Der er derfor lagt vægt på service, oplevelse og interaktion i stedet.

På hele den ene væg viser store skærme klip af forskellige bilmodeller, ligesom butikken har skiftende events, hvor man f.eks. under Le Mans kan prøve en simulator.

Derudover er der flere steder opstillet skærme, hvor forbrugerne kan ‘bygge’ deres egen bil, se en simulation af den i forskellige omgivelser på de store skærme og bestille den.

Skriv en kommentar

Navigate