Her er den hyppigste årsag til afbrudte nethandler

Fragtomkostningerne spiller en ikke uvæsentlig rolle i forhold til, om et netkøb bliver gennemført eller ej. Det viser en ny undersøgelse fra Foreningen for Dansk Internethandel.

Danske forbrugere er glade for at handle på nettet, men der er særligt én faktor, der kan få dem til at klappe computeren i og afbryde deres køb; fragt.

Faktisk viser en ny undersøgelse fra Foreningen for Dansk Internethandel, at fragtomkostningerne er årsag til hver femte afbrudte netkøb. Det skriver Detailfolk.dk

”For både kunder og netbutikker betyder fragtomkostningerne alt. Der er ingen tvivl om, at det er den absolut væsentligste grund til, at kunderne afbryder deres køb. Vi har kørt kampagner med fri fragt, og i de perioder fordobler vi vores konverteringsrate. Det siger alt,” forklarer indehaver af webshoppen Kaffekapslen.dk, Morten Ravn.

Svær konkurrence
Hos FDIH kigger administrerende direktør, Niels Ralund, i logistikvirksomhedernes retning og opfordrer til et øget fokus på e-handlen.

”Vi så gerne, at de store logistikvirksomheder i højere grad anerkender, at deres vækst er bundet op på den stigende nethandel. Hvis de kan sænke priserne, vil flere handle på nettet, og dermed vil logistikvirksomhederne også få flere kunder i butikken,” udtaler administrerende direktør i FDIH, Niels Ralund.

Fragtpriserne i Danmark giver desuden de danske netbutikker en udfordring i forhold til at konkurrere med udenlandske webshops i f.eks. Tyskland, hvor fragtpriserne er halvt så høje.

Derudover er internationale postaftaler med til at øge udfordringerne yderligere. De betyder bl.a., at lande som Kina, som er verdens største marked for onlinehandel, får rabat på betaling i modtagerlandet, da de stadig anses som et u-land. Dermed presses Post Danmark, som søger at hente noget af dette tab ved at hæve fragtpriserne. En ond cirkel, mener Niels Ralund.

Kilde: Detailfolk.dk

Skriv en kommentar

Navigate