Danske forbrugere vil helst passe sig selv

Danske forbrugere vil helst gå i fred, når de shopper. Det viser en stor europæisk forbrugerundersøgelse, som Deloitte netop har foretaget.

Der er store forskelle på, hvordan europæiske forbrugere gerne vil behandles, når de træder ind i en butik. Det slår en ny undersøgelse af europæisk forbrugeradfærd fra Deloitte fast.

De danske forbrugere vil helst bare passe sig selv. Hvor gennemsnitligt 44% af europæiske forbrugere ønsker, at personalet tager kontakt med det samme, gælder dette kun for 31% af de danske forbrugere.

”Danskernes indkøbsadfærd er helt klart anderledes end i resten af Europa. Tager man sydpå, er der større tradition for, at butikspersonalet henvender sig, så snart man træder ind ad døren. I Danmark vil mange hellere gå og snuse rundt for sig selv for at se, om der er noget, der frister,” fortæller Peter Mølkjær, ekspert i forbrug hos Deloitte.

Forventer stor viden om produkter
At danske forbrugere i mindre grad vil kontaktes af butikspersonalet betyder dog ikke, at de helt kan undværes. Når danskerne har brug for hjælp stiller de nemlig lige så store krav til personalets viden, som vores europæiske naboer.

”Når det gælder viden om produkterne, er der ingen nævneværdig forskel på danskere og europæere generelt. Her forventer vi høj service og kompetente svar på vores spørgsmål. Butikspersonalet har altså stadig en vigtig rolle i salgsprocessen. Man kan sige, at god service og dyb produktindsigt aldrig går af mode,” afslutter Peter Mølkjær.

Kilde: Branchebladettøj.dk

Skriv en kommentar

Navigate