Beskyt dit varemærke og undgå økonomiske tab

Er dit brand et beskyttet varemærke? En varemærkebeskyttelse kan sikre dig mod økonomiske tab og ærgrelser, og så er den ikke ret dyr.

Et varemærke er med til at skabe genkendelse hos dine kunder og er derfor en vigtig del af dit brand og image. Med en varemærkebeskyttelse kan du sikre dig mod økonomiske tab og ærgrelser, og så er det slet ikke så dyrt, som mange går og tror.

Følgende typer mærker kan beskyttes som varemærker:

  • Ordmærker: Alt, der kan skrives med almindelige tegn (f.eks. LEGO og Hummel)
  • Lydmærker: Kendingsmelodier og signaturlyde (f.eks. Hjem Is-klokken og Dolbys introduktionslyd)
  • Figurmærker: Logoer (f.eks. Apples æble)
  • Vareudstyrsmærker: Hvis selve varens form, udstyr eller emballage udgør varens kendetegn (f.eks. Adidas’ tre striber)

”Med et varemærke kan du forhindre kopister i at bruge dit navn eller logo, men beskyttelse af dit varemærke kan også give dig en økonomisk sikkerhed. Uden varemærkebeskyttelse risikerer du at blive pålagt at trække eksempelvis et produkt tilbage, fordi du ubevidst krænker andres rettigheder ved navnet eller logoet,” fortæller advokatfuldmægtig hos Advodan i Esbjerg, Malene Buch Andersen, til Detailfolk.dk.

En varemærkebeskyttelse består af tre trin, forklarer Malene Buch Andersen.

1) Er varemærket allerede anvendt?
Ved at søge i offentlige databaser for Danmark og udlandet skal du først og fremmest finde ud af, om dit varemærke allerede anvendes.

2) Hvor skal varemærket registreres?
Processen er forskellig alt efter, om varemærket skal registreres i Danmark eller udlandet. Skal det kun registreres i Danmark, skal du indlevere en ansøgning til Patent- og Varemærkestyrelsen med bl.a. en beskrivelse af varemærket, og under hvilke kategorier, du søger beskyttelse. Skal varemærket registreres i udlandet, er processen mere kompleks.

3) Hvem skal eje varemærket?
Både privatpersoner og virksomheder kan stå som ejer af et varemærke. Det er en god ide at overveje, hvem der skal registreres som ejer, hvilket er relevant i tilfælde af f.eks. salg eller konkurs.

”Hvis du søger om varemærkebeskyttelse i Danmark, skal du betale et engangsgebyr til Patent- og Varemærkestyrelsen på 2.350 kroner (2016 satser). Det tager normalt 8-12 uger at behandle en ansøgning, men når du får dit varemærke, gælder det med tilbagevirkende kraft fra ansøgningsdatoen, så allerede, når ansøgningen er afleveret, er dit navn og logo bedre beskyttet,” forklarer Malene Buch Andersen.

En varemærkebeskyttelse skal fornyes efter 10 år.

Kilde: Detailfolk.dk

Skriv en kommentar

Navigate